تبلیغات
نبض قلم - مطالب فروردین 1395
 
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : مریم نوری دره چی
جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
نبض قلم






 گفته  بودم  که  بیا اشک  به آخر  برسد

چشم  باران زده ام  باز که  بارانی  شد!


مریم نوری







نوع مطلب : اشعار مریم نوری ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


جمعه 20 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()
              بخش پنجم

     وزن عروضی در شعر فارسی

قاعده ی دوم - تقطیع:

تقطیع یعنی تجزیه ی شعر به هجاها و ارکان عروضی.

منظور از تقطیع هجایی و تقطیع ارکانی مشخص کردن هجاهای شعر اعم از کوتاه، بلند و کشیده، سپس جدا کردن هجاها و نوشتن شعر به خط عروضی و سرانجام مشخص کردن مرز دسته هجاهای تکرار شونده با  / است.

دقت کنید که به تعداد حرف های صدادار هجا وجود دارد. هجای کشیده را نیز به یک هجای بلند و یک هجای کوتاه تقسیم می کنیم
و پس از نوشتن علامت هجا ها در زیر مصرع می بینیم که علامتها دارای نظم خاصی هستند و تکرار شده اند

به این شعر دقت کنید
به دنبال محمل چنان زار گریم
به/ دن/با/ل/ مح/مل/ چ/نا/ زا/ر/ گر/یم
علامت هجاU ــ ــ U ــ ــ U ــ ــ U ــ ــ 
دقت کنید ن بعد از صدای بلند آ در"چنان" خوانده نمیشود
بادقت در این علامات متوجه میشیم که نظم خاصی در میان است اگر هجا ها را سه تا سه تا جدا کنیم به این نظم خواهیم رسید
ببینید U ــ ــ/ U ــ ــ/ U ــ ــ / U ــ ــ

گویی که نیشی دور از او در استخوانم می‌رود

گو/یی /که/ نی/شی/ دو/رَ/ زو /در/ اس/ت/خوا/نم /می‌/ر/ود

میشود ــ ــ U ــ ــ ــ U ــ ــ ــ U ــ ــ ــ U ــ
دقت کنید که "دور از او" همونطور که شنیده میشودتقطیع میشود= دورَزو

هجاهای مصراع شعر بالا را اگر سه تا سه تا از هم جدا کنید، خواهید دید که هیچ نظمی نخواهد داشت، ولی اگر چهار تا چهار تا جدا کنید می بینید که دارای نظم می شود، که از تکرار ــ ــ U ــ  تشکیل شده است
ببینید ــ ــ U ــ /ــ ــ U ــ/ ــ ــ U ــ /ــ ــ U ــ 
وقتی هجای شعری را به اجزای چهار تا چهار تا یا سه تا سه تا و یا غیره جدا کردیم به شکلی که نشان دهنده ی نظمی در آن ها باشد. ساده تر آن است که به جای آن که بگوییم وزن فلان شعر از دو هجای بلند و یک هجای کوتاه در چهار بار تکرار تشکیل شده است، نام ارکانی ان را بگوییم.
به عنوان مثال در شعر بالا که تقطیع کردیم و از چهار بار تکرار ــ ــ U ــ تشکیل گردید، به جای آن که بگوییم این شعر دارای دو هجای بلند در آغاز و یک هجای کوتاه و در پایان یک هجای بلند دیگر  است که چهار بار تکرار می شود، بگوییم از رکن "مستفعلن" است.

چون در صرف زبان عرب همه ی كلمات را با فعل می سنجد در عروض عربی و فارسی،هم وزن هجاهای جدا شده ی هر مصراع را(كه نمایانگرنظم وزن هستند) از فعل ساخته اند فی المثل فعولن U ــ ــ برای شعر اول و مستفعلن ــ ــ U ــ برای شعر دوم
 ارکان عروضی رکنهایی مشخص شده هستند که مهمترین آنها 19 تا هستند که در بخش بعدی به آن اشاره خواهیم کرد...

  




نوع مطلب : آموزش وزن و عروض، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


پنجشنبه 19 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()


خزان  زده  به  قلب  من بهار دل تصنعی است
به فصل مرگ باغبان  همیشه دیر می رسی 

دو  چشم ِ  خیس ِ  نیمه شب  نهایتی  برای  من
به  انتـهای  دیــدمان  همیشه دیر می رسی

همیشه جشنهای ما به صرف فعل «رفتن» است
برای  صیغهء  « بمـان»   همیشه دیر می رسی


شبیه قصه ها «یکی»که  بود آن «یکی» نبود
کلاغ ِ قصـه  همچنان!  همیشه دیر می رسی

تو بیت  کال شعر من  و سرخ رنگ یک  غزل
غـــزال ِکال ِ شعــر مان  همیشه دیر می رسی

تو در منی  ولی  ببین؛  صلیب گشته «مریمت»
تو ای  مسـیح  بی زبان  همیشه دیر می رسی

مریم نوری




نوع مطلب : اشعار مریم نوری ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


پنجشنبه 19 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()


تاقلم برداشت دیدم شعر باریدن گرفت
دفترم هم لهجهء خوب ِ پرستیدن گرفت

شاعرم ؛ پرواز کن این آسمان از آن ماست
آفتاب امشب بجای ماه تابیدن گرفت

قلب او یک باغ پرگل , شعرهایی چیدنی
روح من هم بونهء « یک سیب را چیدن »گرفت


من سراغ از شعر خوانی می گرفتم هرزمان
او سراغ از نقدهایی بعد هر دیدن گرفت

اینکه بی چتر آمدم هم اشتباهی محض بود
ابر بی تاب و تبش ای وای.... باریدن گرفت !!

مریم نوری




نوع مطلب : اشعار مریم نوری ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


پنجشنبه 19 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()


من   آشنا   شدم  در شـهر  واژه ها 
با واژه ای غریب پشت حصار هیچ

امشب  دلم  عجیب  دلتنگ  نام توست
نامی  ز جنس نور در سایه سار هیچ

گفتی : «دلت  بده  تا عرش  می برم»
دل   داده ام  ولی  با   اعتبار هیچ


گفتی که قلب من همچون جواهر است 
گنجـی که  داده ام  در اختیار هیچ

خیس است خوابم  از  باران  چشمتان
خواب  مرا  ببین  گشته  شکار هیچ!!

عکس خیال من رویای  ناب توست
بازنـده ام  ولـی در کارزار هیچ

دیوان شعر من یک  شب بخوان ببین
یک  آسمان  غزل کردم  نثار هیچ

انگار می دَمـد یک قطعه آرزو 
از نای  نی زنی در شوره زار هیچ

بگذشت  وقت و من چشمم به پنجره 
گویا  نشسته ام در انتظار «هیچ» !!

مریم نوری




نوع مطلب : اشعار مریم نوری ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


پنجشنبه 19 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()


آمدی  کوچهء  دل  باز چــراغانی  شد
شب تاریک  نگاهم  زتو  نورانی شد

موج  گیسو  لب آن ساحل پیشـانی تان 
چشم دریای عطش گشته و طوفانی  شد

گفته  بودم  که  بیا اشک  به آخر  برسد
چشم  باران زده ام  باز که  بارانی  شد!


آمدی   ناجـی  نیلوفـر  مرداب   دلم
این  شما ، این  دل آلوده که  ارزانی  شد

کوه آرامش و من هم  پُرم  از شعر و جنون
بیت  در بیت  که  در پای  تو قربانی  شد

تا قلم  مست  نفسهای  تو شد  رقص کنان
مجلسی ساخت که دل غرق غزلخوانی شد

داده ام  «مریم» ِخشکیدهء  خود را بر باد
مهربان باش که در زلف تو زندانی  شد

مریم نوری





نوع مطلب : اشعار مریم نوری ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


پنجشنبه 19 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()
            بخش چهارم


    وزن عروضی به زبان ساده

قواعد وزن:

وزن شعر عبارت است از نظمی در اصوات گفتار، مثل وزن شعر فارسی كه بر پایه ی تعداد هجاها و نظم میان هجاهای كوتاه و بلند قرار دارد.

عروض:
علمی است كه قواعد تعیین وزن های شعر (تقطیع) و طبقه بندی وزن ها را از جنبه ی نظری و عملی به دست می دهد. 

واحد وزن:
واحد وزن در شعر فارسی و بسیاری از زبان های دیگر، مصراع است. از این رو وزن هر مصراع از یك شعر، نمودار وزن مصراع های دیگر است. هنگامی که شاعر مصراع نخست شعر را سرود به ناچار باید دیگر مصراع ها را هم در همان وزن بسراید.

قواعد تعیین وزن:
برای تعیین وزن یک شعر سه قاعده ی زیر را به دقت باید به کار برد:

قاعده ی یک :
 درست خواندن و درست نوشتن شعر (خط عروضی)
برای یافتن وزن یک شعر، نخست باید آن را درست و روان و فصیح خواند. در خواندن نباید خط فارسی ما را دچار اشتباه کند. به عنوان مثال در شعر:
طاعت آن نیست که بر خاک نهی پیشانی / صدق پیش آر که اخلاص به پیشانی نیست
وقتی این شعر را درست می خوانیم  "طاعت آن" به صورت "طاعتان" و "پیش آر" به صورت "پیشار" تلفظ می شود. پس از این که شعر را درست و فصیح خواندیم، باید عین تلفظ را در نظر بگیریم. به عبارت دیگر در تعیین وزن شعر باید خط را تا حد امکان به صورت شنیداری شعر نزدیک کرد. این خط را "خط عروضی" می نامند.
در نوشتن شعر به خط عروضی رعایت چند نکته لازم است:
١- اگر در فصیح خوانی شعر کلمه ای که بعد از آن هریک از حروف صدادار بلند بیاید و در شنیدن به ان متصل گردد باید کلمه ترکیب شده جدید را در نظر گرفت
طاعت آن=طاعتان/گیرد این=گیردین/بنی ادم اعضای=ادمعضای

٢- در خط عروضی باید همانطور کهتلفظ میکنیم هجا را به بلند و کوتاه و کشیده تفکیک کنیم
روشن است کلماتی مانند "تو" ، "دو"  و "و" ربط (عطف) و به صورتی که تلفظ می شوند باید حساب شوند. یعنی به صورت "تُ " ، "دُ " و  " –ُ- ". معمولا واو عطف در شعر به صورت ضمه تلفظ می شود، مانند" من و او "  که به صورت " منُ او " تلفظ می شود.

۳- حروفی که در خط فارسی هست اما تلفظ نمی شود، در خط عروضی حذف می شود. مثلا کلمات "خویش"،  "خواهر" ، "نامه" ، و "چه" به صورت "خیش"، "خاهر"، "نام  ِِ" و "چِ ِ " در خط عروضی نوشته می شوند.
هرچ ِِ بر نفس خیش نَپسَندی / نیز بَر نَفس دیگَری نَپَسَند 

قاعده ی دو - تقطیع:
تقطیع یعنی تجزیه ی شعر به هجاها و ارکان عروضی.

منظور از تقطیع هجایی و تقطیع ارکانی مشخص کردن هجاهای شعر اعم از کوتاه، بلند و کشیده، سپس جدا کردن هجاها و نوشتن شعر به خط عروضی و سرانجام مشخص کردن مرز دسته هجاهای تکرار شونده با  / است

که بحثی مفصل دارد و به بخش بعد موکول میشود....
 




نوع مطلب : آموزش وزن و عروض، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


پنجشنبه 19 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()


من امشب  می روم  با روح خسته 
چـه   ساده  آرزوهایم   فنا  شد

بگوئید اوکه دروحشت به  سربرد
به  دنیایی  هراسان تر رها شد

اگر از بودنش  دلگــیر بودید
کنون  مهمـان  اندوه ِ خـدا  شد


تمام زندگی «تنهایی» ام  بود
و مرگم در سکوت و بیصدا  شد

پس از رفتن  مرا هم  «قاب» کردند
نمــاز وحشـتم  اما  قضـا  شد

برای  مـُردنم  هم  نذر  کردند!
بگو  قلب  شما حاجت روا  شد

مریم نوری





نوع مطلب : اشعار مریم نوری ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


پنجشنبه 19 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()


در این  نیمه  شب های  بی اختـرم 
که   تنهاترین  دختـرِ  شاعــرم

کنارت  نشـستم  کجـایی؟! ...  ببین
که  اوجی  ندارم  ،  شکـستی  پَرم

مرا لال خواهی  و کر:«سازگار»
ببین   در سکوتم   به  سر می برم


از   آن    وعـدهء   همدلی های تو
فقط  خاطـره  مانده  در خاطـرم

دلم  تشنهء  یک  شب  آرامش  است
خدایا؛   صـدایم   بکـن ،... حاضـرم

مریم نوری




نوع مطلب : اشعار مریم نوری ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


پنجشنبه 19 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()


امشب  دلم  آرامتر  از آبی ِ  دریاست
سوگند  به تنها غـزلم خاطرت اینجاست

ای  وزن تپشهای  دل   ایجـاز  نفسـها
یادت ز هجاهای بلندم که هویـداست

هر واژهء بکـری  که قـلم زاده شبانه
فریاد سکوتی ست که از نای تو برخاست


یک شعـر به  آهنگ  دلم  کاش  بخوانی 
شعرت  بخدا  نحوهء  اعجاز  مسیحاست

عمریست که رفتی سفری سرخ ترازخون 
در  یاد دلم تلخـترین  حادثه پیداست

بر خاک تو هر روز   بیارم  گل «مریـم»
چون تا  به ابد خانهء امید من اینجاست

مریم نوری




نوع مطلب : اشعار مریم نوری ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


پنجشنبه 19 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()


امشب  این  قلب  ترک خوردهء   بی نام  ونشان
بر  صفاخانه  چشـمان  تو  مهمان  شده است

همدمی  نیست  بجز تو ... توکه بی تاب تری!
قلبت  از غصه  ما  زرد و پریشان  شده است

من دلم  تکه  یخ  –  سنگ گران  بود و کنون
از هواداری حـوای تو  انسـان  شده است


بی  تو  در  شهر خودم غمزده ام    با تو  ولی
اینچنین  شعر و غزل  قافیه  باران  شده است

با تو دیدار و شبی مست  و غزلخوان  و چنین
طبع شعری که دراین معرکه جوشان شده است 

مریم نوری




نوع مطلب : اشعار مریم نوری ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


پنجشنبه 19 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()
            بخش سوم


    وزن عروضی به زبان ساده

پیش از آغاز آشنایی با علم عروض، نخست باید با چند اصطلاح آشنا شویم :

هجا

هجا همان بخش کردن کلمات در کلاس اول ابتدایی ست که با هر ضربهء هوای ریه به بیرون رانده میشود
مثل دانا که میشود : دا /نا...... یا کلمهء برادر که میشود : ب/را/در

به هر کدام از این بخش ها یک «هجا» می گوییم که سه حالت دارد:
1- یک حرفی(حروف صامت+مصوت کوتاه): که به آن هجای کوتاه می گویند مثلا: تَ تِ تُ
که با علامت U  نشان داده میشوند

2- دو حرفی : که به آن هجای بلند می گویند
 صامت+مصوت کوتاه+صامت : در ، بز ، گل ، شد......
 صامت + مصوت بلند : پا ، سی ، کو ،...
که با علامت _ نشان داده میشوند

3- سه حرفی و بیشتر: که به آن هجای کشیده می گویند 
صامت+مصوت کوتاه+ "دو" صامت یا بیشتر : برد ، لعل ، گشت ، است .....
صامت + مصوت بلند+یک یا چند صامت : کار ، آه ، ایست ، باخت....
که با علامت_ U نشان داده میشود

نكات بسیار مهم:
١- گفتیم كه امتداد هر حرف صدادار بلند دو برابر حرف صدادار كوتاه استیعنی هرهجای بلند برابر با دوهجای کوتاه است. از این رو در وزن شعر فارسی هر حرف صدادار بلند دو حرفی به شمار می آید. مثلن كلمه ی (سی) سه حرفی است. هر یك از حرف های دیگر؛ چه صدادار كوتاه و چه بی صدا، یك حرف به شمار می آیند.

٢- در وزن شعر، حرف "ن" پس از یک حرف صدادار بلند در یك هجا (یعنی نون ساكن)، به شمار نمی آید. مانند: برین = بری، خون = خو، باران =بارا
ولی اگر حرف "ن" به هجای بعد منتقل گردد، آن گاه در این هجای جدید، پس از حرف صدادار بلند قرار نمی گیرد و از این رو به شمار می آید. مثلن اگر  "دوان آمد" را به صورت "دوانامد" تلفظ كنیم چون در وزن صورت شنیداری کلمه مهم است نه نوشتاری. پس حرف "ن" به صورت "نا" در هجای جدید قرار بگیرد، پس دیگر پس از حرف صدادار بلند نیست، لذا به شمار آمده و تلفظ می شود.
۳-  " آ " در خط برابر است با همزه ی صدادار و حرف صدادار بلند " ا "، از این رو  سه حرف به شمار می آید و علامتش _ خواهد بود. مثل: "آباد" كه نخستین هجایش سه حرفی است و هجای دومش چهار حرفی و کشیده است
آباد =آ/باد....... _ _ U






نوع مطلب : آموزش وزن و عروض، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


پنجشنبه 19 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()


ســلام  داده ام  به  اعتبار پاسخـت 
بهار  زندگی  شــروع  شد   نیامدی

همیشه روز من به یادتان به شب رسید
دوباره  صبح  شد  طلوع   شد  نیامدی

غرورمان  بزرگ   شد  به احترامتان
شکست ، بیصدا ،خشوع  شد نیامدی


تمام  تیرگی  ز قلب  کوچکم  که  رفت 
و  راه  رفت  هم   رجوع   شد!  نیامدی

گذشت   فصلها  و  فصل  پنجمی رسید
و  کوچ عشق هم   شروع   شد  نیامدی

مریم نوری





نوع مطلب : اشعار مریم نوری ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


پنجشنبه 19 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()


سحـر تا  نیمه  شبها  بی قرارم 
من  اینجا  لحظه ای  مأوا ندارم 

تو ای معنای کوچ ِ «شب نَوَردان»
ببین ؛ من هم گهی شب  زنده دارم

من از این کوچه های سردو تاریک
تو  را  والا ترینم  دوسـت  دارم


اگر از  دوری ات  جان  داد  قلبم 
به   زیر خاک  هم    در انتظارم 

تو عیسی گونه «احیِی بَعدَ مَوتِی»
که «مریم» وار بهرت جان سپارم

مریم نوری





نوع مطلب : اشعار مریم نوری ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


پنجشنبه 19 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()


بغضی گلوگیرم وَ از تشویش لبریزم
مولود مردادم ولی همرنگ پاییزم


از بس که بغضم را فروخوردم پزشکم نیز
هرهشت ساعت یک « تَرَک» را کرده تجویزم!




نوع مطلب : اشعار مریم نوری ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 19 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()


«کس نیست دراین گوشه فراموش ترازمن»
« وز گوشه نشینان  تو  خاموش تر  از من »   *

هرچند که  بستی در  میخانه  به رویم
کس نیست ازاین جام تو مدهوش تر از من

گفتی تو ومن گوش شدم  بر همه  دردت
گویا تو کسی  یافته ای  گوش تر !! از من
                                                                      
داغت که به زخم  دلم هر لحظه زند چنگ
آیا  بُود  از عشق تو مخدوش تر از من؟

در راه  تو هر شب  شده ام  فرش عبورت
رفتی که  بیابی دل ِ مفروش تر  از من

هر لحظه درآغوش کسی رسم وفا نیست
پیدا شده با درد ، همآغوش تر ازمن؟؟

بخشیدم  و  بخشیدمت آنقدرکه گیتـی
گفتی که  نزائیده خطاپوش تر از من

با اینهمه در بازی ِ میدانِ لبت نیست
بازیچهء بی حوصله ، خاموش تر از من!
                                                             *بیتی از استاد شهریار

مریم نوری




نوع مطلب : اشعار مریم نوری ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


چهارشنبه 18 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()
            ✨بخش دوم✨


    وزن عروضی به زبان ساده

پیش از آغاز آشنایی با علم عروض، نخست باید با چند اصطلاح آشنا شویم:

حرف:
شاعر با واژه به سرودن شعر می پردازد و واژه خود از واحدهای كوچك تری به نام حرف تشكیل شده است، بنابراین برای شناختن وزن شعر به ناچار از حرف آغاز می كنیم. باید توجه داشت كه در وزن شعر، صورت شنیداری حروف مد نظر است نه شكل نوشته شده ی آن ها.
 مثلا واژه ی "خواهر"  به صورت "خاهر" تلفظ می شود و پنج حرف دارد : ( خ ا ه ----َ ر ) و واژه ی "نامه" به صورت "نام ِِ " تلفظ می شود و چهار حرف دارد( ن ا م ----ِ ).
حرف بر دو گونه است : صدادار و بی صدا

مصوت ها :حرف های صدادار (حرکات):

زبان فارسی دارای سه حرف صدادار كوتاه و سه حرف صدادار بلند است.

حرف های صدادار كوتاه یا "حركات" عبارتند از : --َ--، ---ِ--، ---ُ-- 

هر یك از حركات، که در خط فارسی به صورت اِعراب، در بالا یا زیر حرف قرار می گیرند و بعد از آن حرف تلفظ می شوند. یك حرف به شمار می آید. 

حرف های صدادار بلند عبارتند از : "او"، "آ"، "ای" مثلا در آخر واژه های "كو"، "پا"، "سی".

نكته مهم:

١- هر حرف صدادار بلند تقریبن دو برابر حرف صدادار كوتاه است، از این رو حرف صدادار بلند در وزن شعر فارسی دو حرف به شمار می آید.


صامت ها :حرف های بی صدا
زبان فارسی دارای ٢۳حرف بی صدا است :
ء(=ع) ، ب ، پ ، ت (=ط) ، ج ، چ ، خ ، د ، ر ، ز (=ذ ، ظ ، ض )، ژ، غ، س ( =ث ، ص ) ، ش ، غ (=ق ) ، ف ، ك ، گ ، ل ، م ، ن ، و (در آغاز كلمه ی وجد) ، ه (= ح ) ، ی( در آغاز كلمه ی یاد ).

مریم نوری





نوع مطلب : آموزش وزن و عروض، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


چهارشنبه 18 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()


دیریست شب  ندیده  به چشم آن شراره ات
چشمک نمی زند به من  حتی ستاره ات

تصویر  شیشه ای که  شد آویز گردنم
چیزی  از آن  نمانده  بجز سنگواره ات!

راهی  دگر   برای   معما   شدن  بیاب
تکــمیل گشته  پازل ِ درک ِ اشاره ات!

خونم  به  جوش آمده  تبخـیر میشود
تا  زاده   گردم از  میعـانِ  دوباره ات

گم کرده ام  شمارهء  شبهای  بی تورا
پیدا   نکرد  منشی ِ  دل هم   شماره ات

امشب سری  بزن  به  نشـانی ِ تازه ام
گوری  بدون  « من»  ثمر  یادواره ات

دل دل نکن تو فاتحه ای هم بخوان ... برو
آن  هول تان چه بوده  و این  استخاره ات!!

تک بیتی ام  کشیده شوم  گر به  سویتان
شاید غزل که نه ... بشوم چهارپاره ات!

مریم نوری




نوع مطلب : اشعار مریم نوری ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


چهارشنبه 18 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()


ببین درخلوتم  جای  تو  خالی ست 
که هر ثانیه ام مانند   سالی ست 

نگو هستم  که  من  باور ندارم 
حضورت  در دلم امری  محالی ست

سکوتم  را تو می بینی  و  شادی 
نمی دانی درونم  قیل  و قالی ست! 


بخواب آرام در قصرت!  من اینجا
غذای   هر  شبم   آشـفته  حالی ست

بجای صورتت خورشید  اینجاست 
و ماه  ابروانت چون  هلالی ست

و جویی  جای   لبـهایت   نشـسته 
گل ِ«مریم»  زچشمـانت مثالی ست

به چشمم آیه هایی از حضورت
ولی  افسوس ؛  تمثالت  خیالی ست

دلیل  سردی  شعرم  تویی  چون 
در این اشعارمن جای تو خالی ست

مریم نوری





نوع مطلب : اشعار مریم نوری ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


چهارشنبه 18 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()

دلـم   گرفته   برایت   چه   عاجــزانه نوشتـم 
شبی   قصیده  برایت   چه   عاشقانه  نوشتـم

حدیث  مرگ غرورم  در  انزوای حضورت
ومشق  کوچ   دلم  را  چه   بی بهانه  نوشتـم

فقط  برای غرورت!   نوشتم  از دل بی غـم 
ولی   تمـام   سخـن   زیـر   تازیانه   نوشتـم 

برایتان  که سرودم   کسی  مزاحم  دل نیست 
ولی به گوشهء  نامه  «بیا به خانه»  نوشتـم

شبـم :  تفأل و حافظ   ویک  تبسـم  بی روح
تمام  متن سـکوتم  که  محــرمانه  نوشتم 

همیشه بی تو نشستم کنار پنجره ای خیس 
دلم پر از گله ...  شاید که مغرضانه نوشتم

شبی که «مریم» گلدان کنار عکس تو پژمرد
تمام قصه همین شد که شاعرانه نوشتـم 

مریم نوری





نوع مطلب : اشعار مریم نوری ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


چهارشنبه 18 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()
            بخش اول


وزن عروضی به زبان ساده

شعر را سخنی موزون و با قافیه خوانده اند و منطقیان نیز اگر چه معتقدند كه شعر سخنی خیال انگیز است، اما وجود وزن یا وزن و قافیه را برای شعر ضروری دانسته اند. حتی خواجه نصیرالدین طوسی وزن را به دلیل خیال انگیز بودن، از فصل های ذاتی شعر دانسته است. اصولا شعر همیشه نزد مردم موزون بوده است.

وزن به شعر زیبایی سحرآمیزی می بخشد و آن را شورانگیز می سازد. اگر وزن شعری را برهم بزنیم خواهیم دید كه تا چه میزان از زیبایی و تاثیر آن در خواننده كاسته می شود. به عنوان مثال اگر شعر:
دانه چو طفلی است در آغوش خاك / روز و شب این طفل به نشو نماست
به صورت بی وزن درآید، در می یابیم كه چقدر زیبایی و شورانگیزی اش را از دست داده است.
دانه چو طفلی در آغوش خاك است، روز و شب این طفل به نشو نما است
پس وجود وزن در شعر از فصل های ذاتی آن است. از این رو كسانی كه با شعر و شاعری سر و كار دارند، به ویژه با شعر فارسی، باید شناختی  از وزن و قواعد ان داشته باشند، زیرا وزن های شعر فارسی از نظر خوش آهنگی و زیبایی و كثرت و تنوع و نظم در جهان بی نظیر است
وزن در شعر عبارت است: از نظمی  در اصوات گفتار،مثل وزن شعر فارسی كه بر مبنای كمیت هجاها یعنی نظم میان هجاهای كوتاه و بلند است.

عروض علمی است كه قواعد تعیین اوزان شعر (تقطیع) و طبقه بندبی اوزان را، از نظر جنبه ی نظری و علمی به دست می دهد.(وزن شعر فارسی نوشته ی دكتر پرویز خانلری 1337ص 13)

واحد وزن:واحد وزن در شعر فارسی و بسیاری از زبان های دیگر مصراع است لذا وزن هر مصراع شعر در این زبان ها  نمودار وزن مصرا ع های دیگر است، و وقتی شاعر مصراع اول را سرود به ناچار بقیه مصراع ها را در همان وزن باید بسراید.

واحد وزن در شعر عرب بیت است.
این مطلب مقدمه ای بود برای درک اهمیت وزن در شعر فارسی

در بخشهای بعد به اصول و فنون وزن عروضی خواهیم پرداخت....

مریم نوری



 





نوع مطلب : آموزش وزن و عروض، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری،


چهارشنبه 18 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()

دلم   شکـسته  شـبیه ِ  نوک ِ مداد ِ سـیاهم
که مثل کودک گریان  دوان  به سوی  پناهم

دو دست  کوچک  طفلم  شده  پناه  غـم  من
ببین   که  دست  زمانه  چگونه  کرد تباهم

حقیر خواست  مرا همـچو  خاک ، مادر تقدیر
ولی  به  اوج  رســیدم ... همین شـد اشتباهم

به جنگ می روم امشب ردیف و قافیه شمشیر
سپر هجای بلندم ، غزل  ،  قصـیده  سپاهم

چه باطل است خیالم! ...چه لشکری! چه سپاهی!
میان   این  عَــرَبان من ، عجــم  غلام ِ سیاهم

اسیر دست   توأم   من  بنام  عشق  و محبت
چقدر طعنه ، حقارت؟... بگو  چه  بوده گناهم؟

دلم  شکـسته ... غرورم ،  تمام روح  و روانم
دعا کنم  که  نگیرد ، خدا  به  دامَنَت  آهـم...

مریم نوری




نوع مطلب : اشعار مریم نوری ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


سه شنبه 17 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()



یک  شب  از ویرانه  بگذر یار  بارانی من 
راز بی من   بودنت  را نزد دل تحلیل  کن

داغ  «مریـم»  دیده  قلبـم  در نبودت ، باوفا 
با  نگاهی  از دل نمناک من  تجلیل  کن

چون صدایی  خوشـتر از آوایتان  نشنیده ام
ندبه ات را خود برایم جمـعه ها ترتیل  کن

نیستی این خاطراتت را که می بوسم چو جان 
جان هر بوسه شبی غمخانه را تعطـیل  کن

شاعری برهر غزل ، این تو واین دیوان دل
بیت  آخر را  بیا  با نام  خود تکمیـل کن

مریم نوری




نوع مطلب : اشعار مریم نوری ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


سه شنبه 17 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()




شانه کن  زلف  پریشان  و پریشا نم کن
لبت از  لب  بگشا  عاشق  و ویرانم  کن

بزن آتش غزلی را که به نامت نشود
و  مرا   پاک ترین   شاعر  دیوانم   کن

شب بی حوصله  را   با نفست  نور  ببار
به غزلخوانی  خود   بی سر وسامانم  کن

دل غمگین ِ  مرا   شاد  بخواهی  ،  بگذار
قدَمت  روی   دلم  یک شبه  سلطانم  کن

دلبرم ؛«مریم مان»مست غزلهای شماست
تو   بیا   با   نفست   قافیـه  بارانم    کن

مریم نوری





نوع مطلب : اشعار مریم نوری ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


دوشنبه 16 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()
خانه ای ازخاروخس روی خلاء  ساختیم
پرده ای   از انزجار روی  دل  انداختیم

سَنبل  آزادگی  تا  شده   هر  شعـرمان
نعـل به  اسبان  زدیم  بر دهنش تاختیم

بتکـده را سوختیم  شعـله که  افروختیم
از چه  خلیـلِ خدا  در  شرر  انداختیم ؟


طیرابابیل ؟... : ما ؛ قاتل هابیل؟ ... : ما
سنگ به خود می زدیم«ابرهه» نشناختیم

دم  ز وفا  می زنیم  بی خبر  از  نسلمان
در حـرم  امنشان  خنجر خود  آخـتیم 

وارث  فردوسی  و شاعر دهریم   لیک
در غــزل  زندگی  قافـیه  را  باختیم

مریم نوری




نوع مطلب : اشعار مریم نوری ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : کانال اشعار مریم نوری در تلگرام،


دوشنبه 16 فروردین 1395 :: نویسنده : مریم نوری دره چی
نظرات ()